About

klik..klik..

Rabu, 23 Februari 2011

Mari Kita Pakat2 Belajar....

Salam...

Saya sudah penat...Yes, saya sudah penat, teramat penat...!!!

Hari nie dan hari2 sebelum, xhabis2 lagi duk mengira reinforcement (besi)...penat dowh..penat teramat...otak pun da terasa ketepuan..kepeningan, kepenatan (of course la, law badan penat, otak mesti penat kan)

Hari nie bos bagi tempoh masa 2 hari untuk aku siapkan kerja-kerja mengira besi nie..hooohhh...mana cukup dowh..mampusss...!!!ader sape2 nak tolong kira x??da xlarat nak kira nih...!!

Mula2 aku ingat sampai footing jew..da bley menarik nafas lega da, cz setakat footing n stump, cikit jew...sekali bos bagitau sampai ke ground beam...dan tengahhari tadi lak sehingga ke slab...adoiii...mati den...

Sekarang, baru siap sampai ground beam, slab langsung xsentuh lagi..itu pun baru siap untuk 1 bangunan...ader banyak lagi bangunan yang belum siap di kira...ini pun da buat bersama sorang dak praktikal..kalau kira sorang2 mau, baru sampai tahap footing lagi kot...dak praktikal wat untuk surau...bila dicampur dengannyer da siap 2 bangunan..ok la tu kan...tapi tanpa slab yer...tolong..tolong..banyaknyer nak dikira lagi nih...

untuk yang tidak faham apa yang saya ceritakan nie, bley tengok gambar yer...hari nie kita blaja tentang structure sesebuah bangunan

footing dan stumps

nie footing dan stumps..kiranya tapak kepada bangunan...ini untuk bangunan yang rendah macam 1 tingkat jew taw..kalau yang tinggi2, kita x guna footing, kita guna piling...


ha, gambar kat bawah nie plak ground beam...beam yang bawah sekali, pada tanah yer..lam bahasa melayu dipanggil RASUK
ground beam bersama formwork


ha, nie la besi yang saya kena kira...
sekarang, kita tengok gambar slab plak yer..dalam bahasa melayu di sebut PAPAK


ha, nie la besi2 untuk ground slab...(yang saya xsempat kira lagi tu)....Besi2 nie selepas di susun mengikut drawing dan kesesuaian ditapak, akan di konkrit..hasilnyer seperti mana yang korang semua duk berjalan, berbaring kat rumah korang tu..sambil2 tengok tv ke..makan nasi ke..eh, ader lagi ke yang makan nasi atas lantai ek??mesti atas meja kan...??

sebenarnyer saya xreti sangat nk mengajar nie..sebab tu la kot, saya apply DPLI or KPLI xpernah dapat..mungkin memang saya xder bakat.. :)

(Semua picture saya amik dari google..sila kredit kepadanye) :)


 
 ✿.a.:* *.:a.✿ www.lifezheartyz.com ✿.a.:* *.:a.✿

0 terbaik dari ladang:

klik..klik..

jom, sign up ChurpChurp